Saturday, December 31, 2011

HAPPY NEW YEAR

SELAMAT TAHUN BARU SEMUAAA . WISH FOR THE BETTER LIFE ! Ape azam baru tahun 2012 eh ? Btw kalau  nak tahu , salah satu  azam 2011 aku dah tercapai . Tapi tanak lah bagi tahu . Hihi

Azam baru ni aku nak menjadi seorang yang lebih baik , lebih berdisiplin , lebih matang dan lebih menghargai ;)
Only us can change ourselves ^^  Be better to become the Best :D Time will changes everything .

Dua hari lepas aku terdengar sekejap ada ceramah ni kat TV3 , macam tertarik sikit nak dengar , so aku nak share :)

Setiap orang mampu berubah tetapi tak tahu cara nak mengubah nya . Kalau tersalah cara , sisa sia saja segala usaha nya kerana takkan membawa kepada perubahan . Allah sentiasa mengampun kan umat nya dan jika seseorang tu terfikir untuk berubah setelah bertahun tahun lama nya membuat dosa , maknanya Allah masih sayang kannya .

Salah satu cara nya adalah dengan menggunakan 5H :

♥ HATI


Hati mestilah bersih dan ikhlas , Tak pernah terfikir untuk kembali semula ke jalan kesesatan . Sanggup meninggalkan segala nya demi sedikit perubahan yang membawa kepada seribu kebahagiaan .

♥ HAMPIRI

Hampiri bermaksud dekati . Berkawan dengan orang orang yang positif , sentiasa dekat dengan orang yang baik baik , dan berbaik dengan orang yang betul .

♥ HINDARI

Elak kan berkawan dengan orang yang negatif . Maksud nya orang yang kita tahu akan merosakkan kita , elakkan ke tempat tempat maksiat , elakkan bertemu dengan orang yang membawa kita kepada kesesatan , elakkan berhubung , mesej , kol , orang yang kita tahu akan menjebak kita ke neraka . Paperpun elakkan semuanya yang ada unsur negatif .

♥ HAJAT

Seseorang yang takde matlamat umpama kapal yang belayar tanpa arah tujuan . So , setiap orang kene ada matlamat hidup . Tahu ke matlamat hidup macam mana ? Contohnya cita cita la , bila besar nak jadi apa . Belajar untuk jadi apa . Sepaya kita lebih bersungguh sungguh dalam sesuatu perkara.

♥ HIJRAH

Hijrah bermaksud perpindahan . Berpindah lah ke tempat lain yang takkan mengingatkan kita kepada perkara lalu . Kadang kadang kita mesti berkorban demi kebaikan . Tak salah kalau kita baru mencuba untuk membuka buku baru kerana pintu taubat sentiasa terbuka untuk umat nya pada bila bila masa ^^

Sekian terima kasih :D